28 listopada 2019

Czym jest choroba zawodowa i co warto o niej wiedzieć?

Choroba zawodowa dotyka każdego roku wiele kobiet i mężczyzn, pracujących w różnych branżach, mających krótszy lub dłuższy staż zawodowy. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób ją rozpoznać, a także jakie są w tym zakresie uprawnienia i obowiązki pracodawcy oraz pracownika. O chorobach zawodowych często wspominają nasze szkolenia bhp Olsztyn.

Czym jest choroba zawodowa?

Zgodnie z art. 2351 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy: „za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych ,,narażeniem zawodowym”. Wspomniany w przepisie wykaz stanowi natomiast załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych. Można w nim znaleźć szereg różnych schorzeń i dolegliwości, w tym pylice płuc, ostre uogólnione reakcje alergiczne, nowotwory złośliwe, powstałe w następstwie działania czynników występujących w środowisku pracy, uznanych za rakotwórcze u ludzi, choroby układu wzrokowego, wywołane czynnikami fizycznymi, chemicznymi lub biologicznymi, choroby skóry, przewlekłe lub ostre zatrucia lub ich następstwa, wywołane przez substancje chemiczne, choroby zakaźne lub pasożytnicze albo ich następstwa i wiele innych.

Jakie obowiązki ma w tym zakresie pracodawca?

Zagadnienie choroby zawodowej wymusza na pracodawcy realizację pewnych, ustawowych obowiązków. Te powinności są związane nie tylko z wystąpieniem choroby zawodowej, ale także z profilaktyką i przeciwdziałaniem jej wystąpienia. O tych obowiązkach niejednokrotnie mówią nasze szkolenia bhp Olsztyn. O czym warto pamiętać? W ramach działań profilaktycznych przedsiębiorcy powinni przeprowadzać, na własny koszt, badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, a także rejestrować i przechowywać wyniki tych badań. W razie potrzeby muszą być też gotowi do przekazania tych wyników pracownikom. Ponadto, pracodawcy powinni zadbać o utrzymywanie wszelkich urządzeń ograniczających lub eliminujących szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzeń, służących do pomiarów tych czynników, w należytym stanie technicznym, pamiętając jednocześnie o ich regularnej konserwacji. Pracodawca obarczony jest też szeregiem obowiązków w przypadku wystąpienia choroby zawodowej w danym zakładzie pracy.

Jak poradzić sobie z chorobą zawodową w zakładzie pracy?

Gdy zostanie stwierdzone wystąpienie choroby zawodowej w danym zakładzie pracy, pracodawca powinien w szczególności niezwłocznie zgłosić ten fakt właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy. Ponadto, to pracodawca musi zająć się zbadaniem przyczyn choroby zawodowej. To on jest bowiem zobowiązany do usunięcia czynników, mogących powodować powstanie choroby zawodowej. W związku z wystąpieniem choroby zawodowej, pracownikowi przysługuje natomiast dodatek wyrównawczy. Na szczęście, poprzez nasze szkolenia bhp Olsztyn, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, zyskują niezbędną wiedzę w tym zakresie i wiedzą, w jaki sposób postępować.

Klienci
Zobacz nasze referencje

Z naszych usług skorzystali dotychczas:

Nasze oddziały

TBF s.c.

Centrala

ul. Księcia Ziemowita 53

03-885 Warszawa

tel. kom. +48 504 422 096

e-mail: biuro@tbf.com.pl

 

tel/fax: (+48) 22 679 66 22

tel/fax: (+48) 22 678 34 13