29 września 2019

Pomieszczenia pracy a bhp

Przepisy bhp mają zastosowanie nie tylko do bezpośrednich miejsc pracy, jak biurko albo taśma produkcyjna. W regulacjach, związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy wskazano też szczegółowe zasady, obowiązujące w odniesieniu do poszczególnych pomieszczeń pracy. Często poruszamy ten temat, prowadząc szkolenia bhp.

Pomieszczenia i ich wyposażenie

Pomieszczenia, w których wykonują pracę pracownicy powinny zapewniać wszystkim osobom, tam przebywającym, optymalny poziom bezpieczeństwa. Istotne jest przede wszystkim zapewnienie zarówno naturalnego, jak i sztucznego oświetlenia, utrzymanie właściwej temperatury, zagwarantowanie wentylacji pomieszczeń, a także wdrożenie zabezpieczeń przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi, szkodliwymi dla zdrowia czynnikami. Jeżeli natomiast uchronienie pracowników przed czynnikami szkodliwymi nie jest w pełni możliwe, pracodawca powinien zadbać o zastosowanie optymalnych rozwiązań technicznych, które uniemożliwią przedostawanie się tych czynników do innych pomieszczeń pracy i pomieszczeń higienicznosanitarnych. Z kolei sami pracownicy, powinni w takiej sytuacji zostać wyposażeni w odpowiednie ubrania i środki zabezpieczające, które uchronią ich przed możliwą, zbyt wysoką temperaturą, hałasem, drganiami, promieniowaniem, pyłami i innymi czynnikami.

Podłogi i stropy

W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy wskazano również warunki, jakie powinny spełniać podłogi oraz stropy, znajdujące się w miejscu pracy. Zgodnie z tymi przepisami w pomieszczeniach oraz na drogach, znajdujących się w obiektach budowlanych, podłogi powinny być stabilne, równe, nieśliskie, niepylące i odporne na ścieranie oraz ewentualny, duży nacisk. Dodatkowo powinny być łatwe do utrzymania w czystości. W kontekście stropów przepisy wskazują natomiast na ich maksymalne, dopuszczalne obciążenie. Informacja o nim powinna znaleźć się w pomieszczeniach magazynowych oraz na drogach, znajdujących się w obiektach budowlanych.

Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy

Nasze szkolenia bhp przybliżają też kursantom zagadnienie powierzchni i wysokości pomieszczeń pracy. Jak wynika z rozporządzenia elementy te powinny bowiem zapewniać im bezpieczeństwo, uwzględniać rodzaj wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach. Co do zasady na każdego z pracowników w pomieszczeniu stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 metrów kwadratowych wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez sprzęt i inne elementy). Dodatkowo wskazano szczegółowe parametry wysokości pomieszczeń w zależności od rodzaju pracy.

Inne zasady

To jednak nie wszystkie kwestie, poruszane przez nasze szkolenia bhp i zawarte w przepisach. Wspomniane rozporządzenie reguluje znacznie więcej reguł, obowiązujących w odniesieniu do otworów drzwiowych w miejscu pracy, zamknięcia pomieszczeń pracy, szyb okiennych, przedmiotów i powierzchni szklanych, dojścia do pomieszczeń i stanowisk pracy, położonych na różnych poziomach, a także samej lokalizacji poszczególnych pomieszczeń. Te szczegółowe reguły i dane mają ogromne znaczenie, ponieważ ich naruszenie może prowadzić do negatywnych konsekwencji zarówno po stronie pracowników, jak i samego pracodawcy.

Klienci
Zobacz nasze referencje

Z naszych usług skorzystali dotychczas:

Nasze oddziały

TBF s.c.

Centrala

ul. Księcia Ziemowita 53

03-885 Warszawa

tel. kom. +48 504 422 096

e-mail: biuro@tbf.com.pl

 

tel/fax: (+48) 22 679 66 22

tel/fax: (+48) 22 678 34 13